1- مقدمه
متأسفانه همواره اجرای صحیح بتن درجا با مشکلات فراوانی همراه بوده است. این مشکلات باعث گردیده تا سازه های دریایی که چند دهه قبل ساخته شدهاند، اکنون دچار خسارتهای جدی گردند. این خسارتها گاهی تا حدی است که هزینه تعمیر آنها با هزینه ساخت اولیه برابری میکند. استفاده از مصالح سنگدانهای آزمایش شده و تأیید شده مطابق استانداردها، رعایت حداکثر نسبت آب به سیمان، استفاده از سیمانهای ضد سولفاته و در بعضی موارد استفاده از سیمان پرتلند با سرباره کوره بلند، همه اینها مواردی هستند که با توجه به اهمیت سازه های دریایی مورد ملاحظه قرار میگیرند، اما مشکل در اینجاست که قسمتهایی از سازه های دریایی که با بتن پیش ساخته اجرا شده اند کمترین آسیب و قسمتهایی که در محل ساخته شدهاند با گذشت زمان چنان آسیب میبینند که چارهای جز تخریب و ساخت مجدد آنها نخواهد بود و این نشان از عدم اجرای صحیح بتن درجا داردکه باعث ایجاد نفوذپذیری، تخلخل و همچنین کاهش مقاومت بتن میشود. در قسمت اول این مقاله نواقص ناشی از اجرای غیراصولی بتن درجا که باعث ایجاد ترکهای اولیه و افزایش نفوذپذیری بتن میگردد، بر اساس آخرین تحقیقات مورد بررسی قرارگرفته و سپس چگونگی پیشرفت ترکهای اولیه و اثر نفوذپذیری روی افزایش فشار تبلور نمکها و فشار ناشی از سیکل یخ زدن-آب شدن(Freezing-Thawing) مورد تحلیل قرار گرفته است. در ادامه راهکارهایی برای اجرای اصولی بتن درجا، استفاده از بتن خودمتراکم جهت حل مشکل تراکم نامناسب و مقابله با اثر سیکلهای یخ زدن-آب شدن ارائه میگردد.