فصلنامه

دریا و کشتی

فصلنامه

دریا و کشتی

نتیجه گیری

۸- نتیجه­ گیری

·      در بتن غیرمسلح حجیم دریایی برای کنترل گرمای هیدراتاسیون و جلوگیری از ایجاد ترکهای حرارتی اولیه می­توان از ورقهای یخی برای خنک نگه داشتن و از لوله های PVC ثابت در مقاطع عرضی بتن جهت ایجاد جریان آب در درون بتن، استفاده نمود.

·      در بتن مسلح دریایی جهت کاهش نفوذپذیری و افزایش پایایی بتن باید از سیمان سرباره­ای کوره بلند با ترکیب 65% استفاده نموده و کلیه میلگردها با اپوکسی جهت جلوگیری از خوردگی پوشانده شوند.

·      هنگامی که یک عمل­آوری مناسب فراهم شود،  بتن فاکتور پایایی(DF) خوبی صرفنظر از مقدارحجم هوا نشان می­دهد.

·      ضریب پخش کلراید پس از اعمال سیکل های یخ زدن-آب شدن افزایش می­یابد.

·      با افزایش نسبت w/cm و میزان هوا، ضریب پخش کلرایدها افزایش می­یابد.

·      هنگامیکه یک عمل­آوری مناسب و حبابزایی فراهم شود، نمونه های بتنی حاوی هردو ماده فوم سیلیکا و خاکستربادی مقاومت خوبی دربرابر پخش شدن یون کلراید قبل و بعد از سیکلهای F-T نشان می­دهند، زیرا یون کلراید به لایه های C-S-H جذب سطحی شده و بوسیله واکنش پوزولانی میکروساختار بهبود می­یابد. به هر حال، بتن با خاکستربادی هنگامیکه w/cm برابر 6/0 و میزان هوا 2% باشد،CCID بالاتری از بتن معمولی نشان می­دهد.

·      جذب مویرگی مکانیزم اولیه­ای است که بوسیله آن آب و کلرایدها به المانهای بتن دریاییِ در معرض هوا، نفوذ می­کنند. این نشان می­دهد که در اینجا  انتشار یک نشانه ثانویه جذب است و اگر بتن آب را جذب نکند و یا رطوبت به داخل آن نرسد خوردگی اتفاق نمی­افتد.

·      جهت کاهش میزان جذب در بتن دریایی نسبت آب به سیمان نباید از 4/0 تجاوز نماید و باید به جای آب موردنیاز از فوق روان کننده ها استفاده گردد.

در نهایت اگرچه اجرای بتن دریایی به صورت درجا مستلزم راهکارهای مناسبی می­باشد اما در هر صورت عدم استفاده از نیروهای ماهر و ورزیده می­تواند تقریباً ریشه اصلی تمامی نواقص باشد زیرا باعث می­گردد بتن با مشخصاتی غیر از مشخصات طراحی ساخته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد